درشماره پیشین مباحثی را در خصوص ضرورت برنامه های وفاداری اشاره کردیم، امروز در این شماره پیش از اینکه به ادامه مطلب بپردازیم بد نیست مروری داشته باشیم برروی مفاهیم اولیه وفاداری.

در یک نگاه، وفاداری مشتری یعنی ایجاد یک تعهد عمیق برای خرید مجدد یا انتخاب مجدد محصول به طور مستمر در آینده علیرغم اینکه تلاش های بازاریابی رقبا و تاثیرات این تلاشها نیز در بازار وجود داشته باشد. یعنی تلاش های رقبا موجب تغییر رفتار خرید مشتری نشود. و برنامه های وفاداری، تلاشهای سازمان یافته بازاریابی هستند که با دادن پاداش به رفتارهای خرید (رفتارهای سود آور برای سازمان) سعی درگسترش دادن این رفتار ها در مشتریان دارند.

اما با تمام اینکه دریک تعریف، برنامه های وفاداری ذاتا فعالیت هایی کم هزینه و سودآور برای سازمان معرفی می شوند اما گاهی اوقات بازاریابان از اجرای این برنامه ها غافل شده و روی به سوی عمل به برنامه های پر هزینه بازاریابی می آورند.

برای این منظور از شماره قبل سعی کردیم ضرورت هایی از اجرای برنامه های وفاداری را شرح دهیم، لذا در ادامه یادداشت پیشین به بررسی سایر ضرورت ها در این شماره می پردازیم.

۳- منجر به افزایش اعتبار شما می گردد.

برنامه های وفاداری یک عملکرد دوگانه ارائه می دهند: برای تشویق مشتریان جدید به منظور ایجاد چسبندگی درآنان پس از خرید کالا ها و خدمات شما، و برای اطمینان از اینکه با توجه به عملکرد شما مشتریان وفادار موجود همچنان احساس می کنند که مشتری با ارزشی برای شما هستند.

البته با سازماندهی یک برنامه وفاداری، شما نه تنها تقدیر کسب وکارتان از مشتری را بهبود می دهید بلکه این شانس را که مشتریان فعلی تان لذت و شادی خود را با نزدیکانشان به اشتراک بگذارند را نیز افزایش خواهید داد. زمانی که یک مشتری احساس کند بیشتر توسط یک شرکتی مورد تقدیر واقع می شود، به احتمال زیاد بیشتر هم از آن شرکت پشتیبانی نموده و آنرا به دیگران توصیه خواهد کرد.

این موضوع به نوبه خود مبتنی بر ماهیت چرخشی منطق دهان به دهان است و تا دستیابی به رشد کسب وکارتان ادامه می یابد.

۴- میزان فروش شما توسط پاداش هایی که محتوای فریبنده ای برای مشتریان داشته باشند افزایش می یابد.

بازاریابان و صاحبان کسب وکار از برنامه های وفاداری لذت بسیاری می برند زیرا آنها قادر خواهند بود با انجام یک کار خاص، میزان نگهداشت مشتری را بهبود بخشند. مشتریان نیز از برنامه های وفاداری قدردانی می کنند زیرا این برنامه ها، مشوق های اضافه ای را  از طریق پاداش هایی که به صورت خطی ( و یا حتی نمایی)  بر اساس خرید بیشتر و یا با توجه به حجم و یا میزان یک آیتم خرید افزایش می یابد، برای یک خرید مشتری فراهم می کنند.

به همین دلیل، استفاده از برنامه های پاداش وفاداری در استراتژی بازاریابی تان، برای شما یک کمک بزرگ خواهد بود، زیرا به شما این امکان را می دهد که به سهم بزرگتری از کیف پول مشتری دست یابید.

البته این موضوع تنها زمانی رخ می دهد که پاداش هایی که شما پیشنهاد می دهید هماهنگ با نیازها و خواسته های مشتریانی باشدکه مرتبا از شما خرید می کنند و با شما در ارتباط هستند. و خیلی مهم است به این نکته اشاره کنم که همه برنامه های وفاداری یک شکل نیستند، اما تنها برنامه ای که به شکل حرفه ای و ماهرانه اجرا شود اثر مورد نظر را خواهد داشت.

برنامه پاداشی شما وقتی می تواند نظر مشتری را برای خرید بیشتر در یک زمان معین جلب کند که انگیزه ای را که شما به وی اعلام و تبلیغ می کنید ارزش موردنظر را برای وی داشته باشد.

در هفته آینده و شماره بعدی به سه ضرورت پایانی اجرای برنامه های وفاداری خواهیم پرداخت.

نویسنده : دکتر پیام ناوی

مدرس، مشاور و مجری پروژه های مدیریت تجربه مشتری و CRM

عضو انجمن متخصصین تجربه مشتری آمریکا (CXPA)

چاپ شده در :   هفته نامه مارکتینگ ژورنال شماره ۲۷

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده دکتر پیام ناوی
بارگذاری بیشتر در مقالات و یادداشت ها

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی کنید

جاباما ؛ یک تجربه زمخت و بدون احساس – نقد و تحلیلی بر یک داستان واقعی

داستان از جایی شروع شد که تصمیم گرفتم ویلایی رو در منطقه شمال رزرو کنم و به همراه خانواده …