خانه تجربه مشتری اثر رنگ بر تجربه و احساس مشتری – بخش دوم

اثر رنگ بر تجربه و احساس مشتری – بخش دوم

8 ثانیه خوانده شده
0
0
35
رنگ در تجربه مشتری

در قسمت پیشین، بخش‌های اصلی تجربه مشتری براساس مدل جامع مدیریت تجربه مشتری را مجددا بررسی و مرور کردیم. اشاره کردیم که مبحث رنگ، بیشتر در بخش مکانیکی و تا حدی در بخش انسانی جلوه‌گر بوده و اثراتی را بر تجربه مشتری خواهد گذاشت. مثالی از خرید مشتری در یک فروشگاه لوازیم خانگی زده و المان‌هایی را که حضور رنگ در آنها بر تجربه مشتری اثرگذار خواهد بود برشمردیم. امروز به بررسی کلی تعدادی از گروه‌های رنگ خواهیم پرداخت.

colour-experience
colour-experience

۱-‌ گروه رنگ نارنجی: این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، هیجان را نشان می‌دهد، نشانه گرمی بوده و از طرف دیگر نشانه هشدار است. از نگاه بازاریابی، باعث واکنش به خریدوفروش می‌شود، می‌تواند نشانه یک برند شاد و صمیمی باشد و بسیاری از فروشندگان از آن استفاده می‌کنند. نمونه شرکت‌هایی که از این رنگ استفاده کرده‌اند، فایرفاکس، فانتا و آمازون هستند.

۲-‌ گروه رنگ زرد: این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، گرمی و شادی را افزایش می‌دهد، باعث خستگی چشم می‌شود، باعث گریه نوزاد می‌شود، پروسه فکری را تحریک و سیستم عصبی را تحریک می‌کند. از نگاه بازاریابی، نشانه ایده‌آل‌گرایی و جوان‌گرایی است، خلوص را نشان می‌دهد و برای جلب توجه در فروشگاه‌ها استفاده می‌شود. نمونه شرکت‌هایی که از این رنگ استفاده کرده‌اند، نیکون و دی اچ ال هستند.

۳-‌ گروه رنگ آبی: این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، نشانه آرامش است، به رنگ سرد معروف است، تولید را افزایش می‌دهد، بیشتر توسط آقایان استفاده می‌شود. از نگاه بازاریابی، بیشتر در اداره‌ها و نیز بیشتر در شرکت‌هایی که مبنای آنها تولید است و در بازار به‌صورت غیر‌تهاجمی رفتار می‌کنند، استفاده می‌شود. نمونه شرکت‌هایی که از این رنگ استفاده کرده‌اند، فورد و اورال‌بی ‌هستند.

۴-‌ گروه رنگ سبز: این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، نشانه پول است، نشانه طبیعت است، نشانه رشد جدید است. از نگاه بازاریابی، با ثروت هم معنا است، نشانه باروری است و نشانه آرامش در فروشگاه‌هاست. نمونه شرکت‌هایی که از این رنگ استفاده کرده‌اند، جیپ، HTC  و اندروید هستند.

۵-‌ گروه رنگ قرمز: این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، موجب ایجاد احساسات زیاد می‌شود و اشتیاق را افزایش می‌دهد. از نگاه بازاریابی، باعث افزایش ضربان قلب و افزایش فروش می‌شود و گاها در لباس فروشندگان یا حتی مبلمان آنها استفاده می‌شود. نمونه شرکت‌هایی که از این رنگ استفاده کرده‌اند، CNN، مک دونالد و تویوتا هستند.

۶-‌ گروه رنگ بنفش : این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، نشانه ثروت و موفقیت و دانش است، بسیاری از پادشاهان از این رنگ استفاده می‌کردند. از نگاه بازاریابی، برای آرامش استفاده می‌شود، برای محصولات زیبایی استفاده می‌شود و نشانه‌دهنده یک برند خلاق است. نمونه شرکت‌هایی که از این رنگ استفاده کرده‌اند یاهو و وایبر هستند.

در پایان به این نکته می بایست دقت نمود ، انتخاب رنگ به نوع کسب‌و‌کار شما، هدف شما در مدیریت تجربه و هدایت احساس مشتری، نوع کالا یا خدمت شما و نیز قولی که برند شما به مشتری داده است وابسته خواهد بود.

نويسنده : دکتر پيام ناوي

مدرس، مشاور و مجری پروژه های مدیریت تجربه مشتری و CRM

عضو انجمن متخصصین تجربه مشتری آمریکا (CXPA)

 

چاپ شده در :   روزنامه فرصت امروز

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده Payam Navi
بارگذاری بیشتر در تجربه مشتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

مشتری ما چگونه انتخاب می کند ؟ شهودی یا منطقی ؟

در دنیای امروزتحلیل رفتار مصرف کننده ، شناخت عوامل اثرگذار بر رفتار وی و بهبود نتایج خرید …