خانه تجربه مشتری اثر رنگ بر تجربه و احساس مشتری – بخش دوم

اثر رنگ بر تجربه و احساس مشتری – بخش دوم

8 ثانیه خوانده شده
۰
0
2,400
رنگ در تجربه مشتری

در قسمت پیشین، بخش‌های اصلی تجربه مشتری براساس مدل جامع مدیریت تجربه مشتری را مجددا بررسی و مرور کردیم. اشاره کردیم که مبحث رنگ، بیشتر در بخش مکانیکی و تا حدی در بخش انسانی جلوه‌گر بوده و اثراتی را بر تجربه مشتری خواهد گذاشت. مثالی از خرید مشتری در یک فروشگاه لوازیم خانگی زده و المان‌هایی را که حضور رنگ در آنها بر تجربه مشتری اثرگذار خواهد بود برشمردیم. امروز به بررسی کلی تعدادی از گروه‌های رنگ خواهیم پرداخت.

colour-experience
colour-experience

۱-‌ گروه رنگ نارنجی: این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، هیجان را نشان می‌دهد، نشانه گرمی بوده و از طرف دیگر نشانه هشدار است. از نگاه بازاریابی، باعث واکنش به خریدوفروش می‌شود، می‌تواند نشانه یک برند شاد و صمیمی باشد و بسیاری از فروشندگان از آن استفاده می‌کنند. نمونه شرکت‌هایی که از این رنگ استفاده کرده‌اند، فایرفاکس، فانتا و آمازون هستند.

۲-‌ گروه رنگ زرد: این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، گرمی و شادی را افزایش می‌دهد، باعث خستگی چشم می‌شود، باعث گریه نوزاد می‌شود، پروسه فکری را تحریک و سیستم عصبی را تحریک می‌کند. از نگاه بازاریابی، نشانه ایده‌آل‌گرایی و جوان‌گرایی است، خلوص را نشان می‌دهد و برای جلب توجه در فروشگاه‌ها استفاده می‌شود. نمونه شرکت‌هایی که از این رنگ استفاده کرده‌اند، نیکون و دی اچ ال هستند.

۳-‌ گروه رنگ آبی: این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، نشانه آرامش است، به رنگ سرد معروف است، تولید را افزایش می‌دهد، بیشتر توسط آقایان استفاده می‌شود. از نگاه بازاریابی، بیشتر در اداره‌ها و نیز بیشتر در شرکت‌هایی که مبنای آنها تولید است و در بازار به‌صورت غیر‌تهاجمی رفتار می‌کنند، استفاده می‌شود. نمونه شرکت‌هایی که از این رنگ استفاده کرده‌اند، فورد و اورال‌بی ‌هستند.

۴-‌ گروه رنگ سبز: این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، نشانه پول است، نشانه طبیعت است، نشانه رشد جدید است. از نگاه بازاریابی، با ثروت هم معنا است، نشانه باروری است و نشانه آرامش در فروشگاه‌هاست. نمونه شرکت‌هایی که از این رنگ استفاده کرده‌اند، جیپ، HTC  و اندروید هستند.

۵-‌ گروه رنگ قرمز: این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، موجب ایجاد احساسات زیاد می‌شود و اشتیاق را افزایش می‌دهد. از نگاه بازاریابی، باعث افزایش ضربان قلب و افزایش فروش می‌شود و گاها در لباس فروشندگان یا حتی مبلمان آنها استفاده می‌شود. نمونه شرکت‌هایی که از این رنگ استفاده کرده‌اند، CNN، مک دونالد و تویوتا هستند.

۶-‌ گروه رنگ بنفش : این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، نشانه ثروت و موفقیت و دانش است، بسیاری از پادشاهان از این رنگ استفاده می‌کردند. از نگاه بازاریابی، برای آرامش استفاده می‌شود، برای محصولات زیبایی استفاده می‌شود و نشانه‌دهنده یک برند خلاق است. نمونه شرکت‌هایی که از این رنگ استفاده کرده‌اند یاهو و وایبر هستند.

در پایان به این نکته می بایست دقت نمود ، انتخاب رنگ به نوع کسب‌و‌کار شما، هدف شما در مدیریت تجربه و هدایت احساس مشتری، نوع کالا یا خدمت شما و نیز قولی که برند شما به مشتری داده است وابسته خواهد بود.

نویسنده : دکتر پیام ناوی

مدرس، مشاور و مجری پروژه های مدیریت تجربه مشتری و CRM

عضو انجمن متخصصین تجربه مشتری آمریکا (CXPA)

 

چاپ شده در :   روزنامه فرصت امروز

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده دکتر پیام ناوی
بارگذاری بیشتر در تجربه مشتری

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی کنید

جاباما ؛ یک تجربه زمخت و بدون احساس – نقد و تحلیلی بر یک داستان واقعی

داستان از جایی شروع شد که تصمیم گرفتم ویلایی رو در منطقه شمال رزرو کنم و به همراه خانواده …